Duela gutxi, hiru unibertsitate italiarrek sortutako behatoki batek adierazi du urtebetean milioi bat gorroto-mezu baino gehiago egon direla Interneten, eta atzerritarrei, juduei eta batez ere emakumeei zuzendutakoak gero eta bortitzagoak direla.
Argi dago ezin dugula orokortu, baina bakoitzak bizi izan ditu gatazkak, erasoak eta lehiak —gure familietan, lanean, kirolean, etab.—, gizarte-harmonia zatitzen eta arriskuan jartzen dutenak. Gainera, eskala globalagoan, 56 gatazka armatu daude mundu osoan, Bigarren Mundu Gerraz geroztik kopururik handiena, eta zibilen artean biktima kopuru izugarria.
Egoera honetan, Jesusen hitzek inoiz baino oihartzun handiagoa, egiazkoagoa eta indartsuagoa dute:
«Zorionekoak bakegileak, haiek baititu Jainkoak seme-alabatzat hartuko».
«Herri eta pertsona orok bake, harmonia eta batasun irrika sakona du. Baina ahaleginak eta borondate ona gorabehera, milaka urtez historiaren ondoren, ez gara gai bake egonkor eta iraunkor bat mantentzeko. Jesus bakea ekartzera etorri zen, bake bat —dio— «munduak ematen duen» bakearen antzekoa ez dena (Jn 14, 27), zeren hau ez baita gerra, borroken, zatiketen eta traumaren gabezia soilik. Bere Bakea hori guztia da, baina askoz gehiago da: bizitzaren eta pozaren betetasuna da, pertsonaren salbazio integrala da, askatasuna da, justizia eta maitasunean herri guztien arteko anaitasuna da»[1].
Hilabete honetako bizitzaren hitza Zoriontasunen zazpigarrena da, eta Mendiko Hitzaldia harekin hasten da ((Mt. 5-7). Jesusek, denak gorpuzten dituenak, bere dizipuluei zuzentzen zaie irakasteko. Kontuan izan behar da zortzi dohatsutasunak pluralean formulatuta daudela. Hortik ondoriozta dezakegu ez dagoela enfasia banakako portaeran edo bertute pertsonaletan, baizik eta talde gisa praktikatzen den etika kolektibo batean.
«Zorionekoak bakegileak, haiek baititu Jainkoak seme-alabatzat hartuko».
Nor dira bakearen alde lan egiten dutenak? «Dohaintasun hau da aktiboena eta esplizituki operatiboena; ahozko adierazpena Bibliako lehen bertsoan sorkuntzarako erabiltzen denaren antzekoa da, eta ekimena eta ahalegina adierazten ditu. Maitasuna berez sortzailea da […], adiskidetzea bilatzen du edozein preziotan. Bakearen artea ikasi eta praktikatzen dutenak, bizitza eman gabe ez dagoela adiskidetzerik eta bakea beti eta kasu guztietan bilatu behar dela dakitenak, Jainkoaren seme-alaba deitzen dira. […] Ez da norberaren gaitasunen ondoriozko lan autonomoa: Kristorengandik jaso dugun graziaren adierazpena da, gure bakea dena, Jainkoaren seme-alaba bihurtu gaituena»[2].
«Zorionekoak bakegileak, haiek baititu Jainkoak seme-alabatzat hartuko».
Beraz, nola bizi dugu hitz hau? Lehenik eta behin, benetako maitasuna nonahi zabalduz. Gero, gure komunitatean bakea mehatxatuta dagoenean esku hartuz. Batzuetan, aurkako aldeei maitasunez entzutea, amaieraraino, nahikoa da irtenbide bat aurkitzeko.
Gainera, ez dugu amore emango hautsitako harremanak, askotan gauza hutsalengatik, berreskuratu arte. Bakearen beharraren kontzientzia handiagoa garatzeko ekimen zehatzak abiarazi genitzake —gure erakundearen, elkartearen edo parrokiaren barruan—. Mundu osoan milaka proposamen daude, handiak eta txikiak, norabide horretan lan egiten dutenak: martxak, kontzertuak, bilkurak; eta boluntariotzak ere bakea eraikitzen duen eskuzabaltasun korronte bat aktibatzen du.
Bake hezkuntzako programak ere badaude, hala nola Living Peace[3]Gaur egun, 2.600 eskola eta talde baino gehiagok bat egin dute proiektu honetan, eta bost kontinenteetako bi milioi haur, gazte eta heldu baino gehiagok parte hartzen dute ekimenetan. Horien artean, "Bakearen Dadoak" aurkeztea dago, Chiara Lubichen Dadoak Maitatzeko Artean inspiratuta.[4]—zeinen aurpegietan idatzita dauden harreman baketsuak eraikitzen laguntzen duten esaldiak; eta baita mundu osoan garatzen ari den ekimen bat ere, Time-outEgunero, 12:00etan, isilune, hausnarketa edo bakearen aldeko otoitz minutu bat gordetzen da.
Augusto Parodi eta Word of Vine taldeara
[1] C. Lubich, Bizitzaren Hitza, 2004ko urtarrila, Ciudad Nueva 405 zk. (1/2004), 22.
[2] Frantzisko, Audientzia Nagusia, 2020-4-15: Jainkoaren Legea. Aginduei eta Dohaintasunei buruzko Katekesia, Ciudad Nueva, Madril 2020, 155-156 orr.
[3] http://livingpeaceinternational.org.
[4] C. Lubich, Maitatzearen artea., Ciudad Nueva, Madril 2006, 2012.